Πέμπτη 3 Ιουλίου 2008

Το 7ο Διεθνές Συνέδριο Ελληνικής Παλαιογραφίας διοργανώνεται στις 15-20 Σεπτεμβρίου 2008 στην Ισπανία (Μαδρίτη-Σαλαμάνκα). Το Συνέδριο πλαισιώνει έκθεση Βυζαντινών χειρογράφων (9ος-16ος αι.) με κώδικες από το Εσκοριάλ, τη Σαλαμάνκα και τη βιβλιοθήκη του Παν/μίου Complutense. Η έκθεση γίνεται στους χώρους της Biblioteca Nacional τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο του 2008.

Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://www.filol.csic.es/novedades.html
www.greek-language.gr

www.greek-language.gr

To 7ο Ετήσιο Byzantine Greek Summer School στο Queen's University of Belfast έχει ήδη ξεκινήσει από τις 22 Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Ιουλίου 2008.Το πρόγραμμα διαρκεί τέσσερις εβδομάδες και είναι το μοναδικό στο είδος του στην Ιρλανδία και την Βρετανία. Απευθύνεται σε φοιτητές που επιθυμούν να κάνουν έρευνα στις βυζαντινές σπουδές ή που απλά θέλουν να μάθουν μια καινούρια γλώσσα. Προσφέρει βασικές γνώσεις της μεσαιωνικής ελληνικής και της γλώσσας της Καινής Διαθήκης προκειμένου οι φοιτητές να μελετούν τα κείμενα από το πρωτότυπο.

Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://www.qub.ac.uk/schools/ByzantineStudies/ByzantineGreekSumm...

Στη γλώσσα του Λουξεμβούργου η «Οδύσσεια»

Η ολοκληρωμένη μετάφραση της Οδύσσειας του Ομήρου στη γλώσσα του Λουξεμβούργου, έργο ζωής του ελληνιστή καθηγητή Ενρί Μίλερ, παρουσιάσθηκε σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο πολιτιστικό κέντρο του Αβαείου του Νιουμάνστερ, στο Λουξεμβούργο, παρουσία προσωπικοτήτων της διανόησης, της πολιτικής και του Τύπου του Λουξεμβούργου.
Στην εκδήλωση μίλησε ο 95χρονος καθηγητής Ενρί Μίλερ, ο οποίος διάβασε αποσπάσματα του έργου στη γλώσσα του Λουξεμβούργου και μίλησε για τους λόγους που τον ώθησαν στην μετάφραση του έργου του Ομήρου.


Ο καθηγητής αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα αιώνια μηνύματα της Οδύσσειας που είναι επίκαιρα και στις ημέρες μας και εξήγησε ότι η μετάφραση αποτέλεσε και μια πρόσθετη πρόκληση αφού για την απόδοση των νοημάτων και των όρων της Οδύσσειας στη γλώσσα του Λουξεμβούργου, μια γλώσσα που δεν έχει το λεξικό πλούτο των Ελληνικών, χρειάσθηκε να πλάσει νέες λέξεις με τρόπο που θα έκαναν το έργο κατανοητό στους γνώστες της γλώσσας, πλουτίζοντας παράλληλα το λεξιλόγιό τους.
Η διάσταση αυτή του εμπλουτισμού της λουξεμβουργιανής γλώσσας, μέσα από την εξάτομη μετάφραση του καθηγητή Mίλερ, τονίστηκε άλλωστε τόσο από τα πολλαπλά σχετικά δημοσιεύματα του Τύπου όσο και από τους ομιλητές στην εκδήλωση.

Μεταξύ των ομιλητών της εκδήλωσης ήταν ο πρέσβης της Ελλάδος Διονύσιος Κοδέλλας και ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Πολιτισμού του Λουξεμβούργου, ενώ στην εκδήλωση παραβρέθηκε και ο πρώην πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου και πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Ζακ Σαντέρ.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Το Πανεπιστήμιο της Οξφόδρης και η Bodleian Library ανακοινώνουν το 2ο Lincoln College International Summer School Ελληνικής Παλαιογραφίας από τις 27 Ιουλίου έως τις 02 Αυγούστου 2008.
Απευθύνεται σε τελειόφοιτους και αποφοίτους επιστημονικών πεδίων όπως: η κλασική φιλολογία, μεσαιωνική ελληνική φιλολογία, θεολογία, αρχαιολογία κ.τ.π.

Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://www-gpss.linc.ox.ac.uk και http://www.byzantium.ac.uk/frameset_events.htm

www.greek-language.gr

Papyrological Institute at Stanford University

In July of 2008, the Department of Classics at Stanford University will host a summer
Papyrological Institute for advanced graduate students and junior faculty in Ancient History, Classics,History, Egyptology, Art and Archaeology, as well as other related disciplines. The PapyrologicalInstitute will run through the month of July in the summer of 2008, and will focus on Ptolemaic papyri.

In keeping with the goals of previous years, the institute aims to provide participating scholars with a thorough knowledge of and experience with not only Ptolemaic papyri but also with the field of papyrology in general, so that they may employ these skills effectively in conducting their own research.

This summer’s Papyrological Institute follows in the series of summer institutes that have been held at Yale (2003), UC Berkeley (2004), Cincinnati (2005), and Columbia (2006) under the sponsorship of the American Society of Papyrologists.
The institute will include a combination of lectures and advanced coursework with first-hand
experience working with ancient sources. Students are expected to participate actively in all of the institute’s programs and activities; a full-time commitment is required. In general, mornings will be dedicated to introductory lectures by the three instructors: Professors J. G. Manning (Director, Stanford University), Mark Depauw (Demotic Papyrology, K.U. Leuven, Belgium), and Arthur Verhoogt (Greek Papyrology, University of Michigan, Ann Arbor).

Afternoons will focus largely on advanced coursework, and a selection of unpublished material will be provided for participants to work with.
At the end of the week, Fridays will be devoted to pro-seminars and lectures on special topics relating to the documentation of Ptolemaic Egypt.

Admission to the summer Papyrological Institute is by application only; approximately twelve
scholars will be selected to participate. Any qualified academic may participate; no prior experience with papyrology is expected, but a high level of proficiency in Greek (koine in particular) is a prerequisite.


Instruction in Demotic will be provided as part of the course. Participation in the institute is free of charge; applicants are expected to seek financial support from their home institution to facilitate their participation, but grants may be available to any participants who do not have other means of support.

On-campus room and board will be provided for all participants by Stanford University. No credit will be given for the course, and no grades or transcripts will be issued, however those participants completing the institute will receive a certificate from the American Society of Papyrologists.

Application Procedure: The application consists of the completed application form along with current curriculum vitae and two letters of recommendation.

For further
information about the summer institute, please contact J.G. Manning at
jmanning@stanford.edu.

Send application materials to:
JG Manning
Department of Classics
Stanford University
Building 110
Stanford, CA 94305
Το Πανεπιστήμιο του Princeton διοργανώνει ημερίδα με Arts of the East - Byzantine Studies in Princeton", την Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2008.

Μερικές από τις ανακοινώσεις:
Don C. Skemer, Princeton University, "From Byzantium to Princeton: A Century of Collecting Greek Manuscripts"
Nancy Sevcenko, Independent Scholar, "Monastic Challenges: Manuscripts of the Heavenly Ladder of John Climacus in Princeton and on Patmos"
Slobodan Curcic, Princeton University, "Representations of Towers in Byzantine Art. The Question of Meaning"
Εγγραφές: μέχρι τις 9 Οκτωβρίου 2008


Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://ica.princeton.edu/conferences/

www.greek-language.gr
Η Society for the Promotion of Byzantine Studies (SPBS) προσφέρει υποτροφίες κυρίως σε φοιτητές των Βρετανικών Πανεπιστημίων για την παρακολούθηση Συνεδρίων και Συμποσίων που αφορούν τις Βυζαντινές Σπουδές.

Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://www.byzantium.ac.uk/spbsgrants.htm

http://www.greek-language.gr
Το Πρόγραμμα Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Princeton διοργανώνει έκθεση με θέμα "The Greek Book from Papyrus to Printing".
Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί
στην Main Gallery της Βιβλιοθήκης Harvey S. Firestone
του Πανεπιστημίου Princeton
και θα διαρκέσει από τις 8 Σεπτεμβρίου έως τις 7 Δεκεμβρίου 2008.

Για περισσότερες πληροφορίες, βλ.
http://www.princeton.edu/~hellenic/greekbookexhibit.html

http://www.greek-language.gr/
Η επόμενη συνάντηση της Association Internationale des ΄Etudes Byzantines θα πραγματοποιηθεί στις 26-27 Σεπτεμβρίου 2008 στο Μιστρά.

Για περισσότερες πληροφορίες, βλ. http://www.byzantinistik.de/aktu.html

www.greek-language.gr

Αφήγησις Λιβίστρου και Ροδάμνης

Ο 10ος τόμος της σειράς Βυζαντινή και Νεοελληνική Βιβλιοθήκη του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει ένα ανέκδοτο ως τώρα κείμενο του 15ου αιώνα: τη Βατικανή διασκευή του μυθιστορήματος Λίβιστρος και Ροδάμνη, σε έκδοση της Τίνας Λεντάρη (Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πανεπιστήμιο Cambridge).

Το έργο είναι μια έμμετρη περιπετειώδης μυθιστορία, η οποία αφηγείται την ερωτική ιστορία του Λίβιστρου, του ρήγα της γης Λιβάνδρου, καθώς προσπαθεί να κατακτήσει τη Ροδάμνη, την κόρη του Βασιλιά Χρυσού, και να ζήσει μαζί της ευτυχισμένος. Μέσα από μια περίτεχνη αφήγηση πολλαπλών αφηγηματικών επιπέδων, ιδιαίτερα σπάνια για έργα τέτοιου τύπου, ξετυλίγεται μια χαρακτηριστικά μεσαιωνική ιστορία, με κονταρομαχίες, απαγωγές, μυστική ερωτική αλληλογραφία και έντονο μαγικό στοιχείο.

Η έκδοση της Τίνας Λεντάρη είναι η πρώτη έκδοση (editio princeps) ενός ιδιαίτερα δημοφιλούς στην εποχή του έργου, γνωστού ως τώρα μόνο σε άλλες διασκευές, όπως η διασκευή α, η οποία αποτελεί τον 9ο τόμο της σειράς του ΜΙΕΤ, σε κριτική έκδοση του Π. Α. Αγαπητού. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στο σημερινό αναγνωστικό κοινό να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα της πρόσληψης του έργου.

Η έκδοση περιλαμβάνει φιλολογική εισαγωγή, γραμμένη στα αγγλικά, η οποία καλύπτει όλα τα ζητήματα του κειμένου (χειρόγραφα, χρονολόγηση, εκδοτική πρακτική, γλώσσα και μέτρο), κριτική έκδοση του κειμένου του κώδικα V (Vaticanus), λεπτομερή κειμενολογικό υπομνηματισμό και πλήρες γλωσσάριο-πίνακα λέξεων.

Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στον λογοτεχνικό σχολιασμό (commentary) του έργου, επίσης στα αγγλικά, χάρη στον οποίο διαφωτίζονται και ερμηνεύονται λεπτομερώς πολλαπλές πτυχές του έργου, καθώς και στην αναλυτική γλωσσική περιγραφή του κειμένου.



www.miet.gr
Ο 10ος τόμος της σειράς Βυζαντινή και Νεοελληνική Βιβλιοθήκη του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει ένα ανέκδοτο ως τώρα κείμενο του 15ου αιώνα: τη Βατικανή διασκευή του μυθιστορήματος Λίβιστρος και Ροδάμνη, σε έκδοση της Τίνας Λεντάρη (Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πανεπιστήμιο Cambridge).
Το έργο είναι μια έμμετρη περιπετειώδης μυθιστορία, η οποία αφηγείται την ερωτική ιστορία του Λίβιστρου, του ρήγα της γης Λιβάνδρου, καθώς προσπαθεί να κατακτήσει τη Ροδάμνη, την κόρη του Βασιλιά Χρυσού, και να ζήσει μαζί της ευτυχισμένος. Μέσα από μια περίτεχνη αφήγηση πολλαπλών αφηγηματικών επιπέδων, ιδιαίτερα σπάνια για έργα τέτοιου τύπου, ξετυλίγεται μια χαρακτηριστικά μεσαιωνική ιστορία, με κονταρομαχίες, απαγωγές, μυστική ερωτική αλληλογραφία και έντονο μαγικό στοιχείο.
Η έκδοση της Τίνας Λεντάρη είναι η πρώτη έκδοση (editio princeps) ενός ιδιαίτερα δημοφιλούς στην εποχή του έργου, γνωστού ως τώρα μόνο σε άλλες διασκευές, όπως η διασκευή α, η οποία αποτελεί τον 9ο τόμο της σειράς του ΜΙΕΤ, σε κριτική έκδοση του Π. Α. Αγαπητού. Δίνεται έτσι η δυνατότητα στο σημερινό αναγνωστικό κοινό να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη εικόνα της πρόσληψης του έργου.
Η έκδοση περιλαμβάνει φιλολογική εισαγωγή, γραμμένη στα αγγλικά, η οποία καλύπτει όλα τα ζητήματα του κειμένου (χειρόγραφα, χρονολόγηση, εκδοτική πρακτική, γλώσσα και μέτρο), κριτική έκδοση του κειμένου του κώδικα V (Vaticanus), λεπτομερή κειμενολογικό υπομνηματισμό και πλήρες γλωσσάριο-πίνακα λέξεων.
Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στον λογοτεχνικό σχολιασμό (commentary) του έργου, επίσης στα αγγλικά, χάρη στον οποίο διαφωτίζονται και ερμηνεύονται λεπτομερώς πολλαπλές πτυχές του έργου, καθώς και στην αναλυτική γλωσσική περιγραφή του κειμένου.

www.miet.gr

Μυθολογίας αφήγηση στο Ναύπλιο


Μια επίσκεψη στο Ναύπλιο αποκτά νέο ενδιαφέρον - πέρα από το προφανές και πάντα ευχάριστο- αφού δίνει την ευκαιρία να επισκεφθούμε τον εκθεσιακό και πολιτιστικό χώρο της Alpha Bank όπου φιλοξενούνται δύο εκθέσεις για όλο το καλοκαίρι. Τα μυθολογικά θέματα από τη ζωγραφική του Γεράσιμου Στέρη αλλά και η συλλογή των νομισμάτων της τράπεζας, με εστίαση στην απεικόνιση του μύθου, συνθέτουν τον κοινό πυρήνα των εκθέσεων στον πολιτιστικό χώρο της Αlpha Bank.


Η ζωγραφική του Γεράσιμου Στέρη O Γεράσιμος Σταματελάτος ή Στέρης (1898-1987) θεωρείται σήμερα ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους με έργο πρωτοποριακό και ανατρεπτικό, κυρίως κατά τα πρώτα δημιουργικά του χρόνια στην Ελλάδα (1930-36). Η ζωγραφική του δημιούργησε ιδιαίτερη αίσθηση, αλλά και αντιδράσεις, όταν παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά σε έκθεση στην Αθήνα το 1931, διχάζοντας τις γνώμες για το έργο του. Ο Στέρης δημιούργησε έργα που ισορροπούν ανάμεσα στη φαντασία και την επιλεκτική ερμηνεία μιας ιδεατής πραγματικότητας, όπου εικόνες από αρχέτυπους μύθους και σύμβολα μεταμορφώνονται σε συμβολικές συνθέσεις απίστευτης απλότητας και ομορφιάς. Ένα θέμα του μύθου που εμφανίζεται πολύ συχνά στη ζωγραφική του είναι η μορφή της Αριάδνης, που λειτουργεί ως η γυναίκα-σύμβολο, ενώ ο μυθικός χώρος δημιουργείται με τη μεταμόρφωση νησιώτικων τοπίων σε ελεύθερα, συμβολικά πεδία με το γενικό τίτλο Ομηρικά ακρογιάλια.

Στη Συλλογή της Alpha Bank υπάρχουν 45 σχέδια του Στέρη από την περίοδο 1931-1936, τα οποία αποτελούν μία ενότητα που πραγματεύεται κυρίως το θέμα του μύθου. Τα σχέδια αυτά έγιναν ο πυρήνας της εκθέσεως και παράλληλα αναζητήθηκαν σε διάφορες συλλογές οι πίνακες του ζωγράφου που αποτελούν την ολοκλήρωση των σχεδίων αυτών.Συγκεντρώθηκαν 17 πίνακες από συλλογές Μουσείων και Ιδρυμάτων (Εθνική Πινακοθήκη, Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων και του Δήμου Θεσσαλονίκης, Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης, Τελλόγλειο ΄Ιδρυμα κ.ά.) καθώς και έργα συλλεκτών. Στην έκθεση παρουσιάζονται, επίσης για πρώτη φορά, τεκμήρια από τη ζωή του ζωγράφου, τα οποία προέρχονται από το αρχείο της γυναίκας του, Anne d' Este.


Τα αρχαία νομίσματα

Αριστερά, Ηράκλεια Λευκανίας, αργυρό δίδραχμο, 380-281 π.Χ. που εικονίζει τον Ηρακλή να παλεύει με το λιοντάρι της Νεμέας. Στο κέντρο, Πύρρος Ηπείρου, αργυρό τετράδραχμο, 295-272 π.Χ. με τη Θέτιδα, μητέρα του Αχιλλέα, επί ιππόκαμπου να κρατάει την ασπίδα του γιου της, το περίφημο έργο του Ηφαίστου. Δεξιά, Δημήτριος Πολιορκητής, αργυρό τετράδραχμο, 300-295 π.Χ. που απεικονίζει τον Ποσειδώνα να κραδαίνει τρίαινα.Η αρχαία ελληνική Μυθολογία, πνευματικό αγαθό με διαχρονική και ακατάλυτη αξία, πάντοτε γοήτευε τον άνθρωπο κάθε εποχής συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην πνευματική συγκρότησή του. Οι μυθολογικές ιστορίες, που ξεκίνησαν ως προφορική παράδοση, απέκτησαν σταδιακά συγκεκριμένες εικονογραφήσεις για να μπορούν να τις κατανοούν όσοι τις έβλεπαν. Ένας κόσμος συναρπαστικός με θεούς, ήρωες και μυθικά όντα ενέπνευσε τους καλλιτέχνες της αρχαιότητας, ακόμη και τους χαράκτες των νομισμάτων, προσφέροντάς μας, σήμερα, ένα ταξίδι στην εξερεύνηση του παρελθόντος. Τα νομίσματα, αντικείμενα καθημερινής χρήσεως, μετατρέπονται σε φορείς ποικίλων μηνυμάτων και πληροφοριών και πολλές φορές σε εξαιρετικά έργα τέχνης.Στην έκθεση παρουσιάζονται 40 αρχαία νομίσματα της Συλλογής της Alpha Bank, με παραστάσεις εμπνευσμένες από τη μυθολογική παράδοση διαφόρων περιοχών του αρχαίου κόσμου. Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου, ο Ηρακλής, ο Αχιλλέας, οι γνωστοί μύθοι της Κρήτης, ο μύθος του Πήγασου και του Βελλεροφόντη, ο μύθος της ιδρύσεως της Ρώμης και διάφορα μυθικά όντα, όπως η Χίμαιρα και η Σφίγγα, χαράσσονται επί των νομισμάτων, ανάλογα με την τοπική παράδοση της εκάστοτε εκδότριας αρχής.* Τις δύο εκθέσεις συνοδεύουν οι σχετικοί κατάλογοι στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό.


* Εκθεσιακός Πολιτιστικός Χώρος Alpha Bank, Κωλέττη 4, Ναύπλιο, τηλ.: 27520 9623412 Ιουνίου - 2 Νοεμβρίου 2008. Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή: 10.00-13.00 και 18.00-21.00. Δευτέρα κλειστά.



Η εικόνα του Μύθου στα αρχαία νομίσματα


Στον Εκθεσιακό Πολιτιστικό Χώρο της Alpha Bank στο Ναύπλιο προγραμματίζονται δύο εκθέσεις που διοργανώνονται από τα Τμήματα Συλλογής Έργων Τέχνης και Νομισματικής Συλλογής της Τραπέζης υπό τον γενικό τίτλο:Μυθολογίας Αφήγηση


1. Μυθολογικά θέματα στη ζωγραφική του Γεράσιμου Στέρη

O Γεράσιμος Σταματελάτος ή Στέρης (1898-1987) θεωρείται σήμερα ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ζωγράφους με έργο πρωτοποριακό και ανατρεπτικό, κυρίως κατά τα πρώτα δημιουργικά του χρόνια στην Ελλάδα(1930-36). Η ζωγραφική του δημιούργησε ιδιαίτερη αίσθηση, αλλά και αντιδράσεις, όταν παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά σε έκθεση στην Αθήνα το 1931, διχάζοντας τις γνώμες για το έργο του. Ο Στέρης δημιούργησε έργα που ισορροπούν ανάμεσα στη φαντασία και την επιλεκτική ερμηνεία μίας ιδεατής πραγματικότητας, όπου εικόνες από αρχέτυπους μύθους και σύμβολα μεταμορφώνονται σε συμβολικές συνθέσεις απίστευτης απλότητας και ομορφιάς.


Ένα θέμα του μύθου που εμφανίζεται πολύ συχνά στη ζωγραφική του είναι η μορφή της Αριάδνης, που λειτουργεί ως η γυναίκα-σύμβολο, ενώ ο μυθικός χώρος δημιουργείται με τη μεταμόρφωση νησιώτικων τοπίων σε ελεύθερα, συμβολικά πεδία με τον γενικό τίτλο Ομηρικά ακρογιάλια.


Στη Συλλογή της Alpha Bank υπάρχουν 45 σχέδια του Στέρη από την περίοδο 1931-1936, τα οποία αποτελούν μία ενότητα που πραγματεύεται κυρίως το θέμα του μύθου. Τα σχέδια αυτά έγιναν ο πυρήνας της εκθέσεως και παράλληλα αναζητήθηκαν σε διάφορες συλλογές οι πίνακες του ζωγράφου που αποτελούν την ολοκλήρωση των σχεδίων αυτών.


Συγκεντρώθηκαν 17 πίνακες από συλλογές Μουσείων και Ιδρυμάτων (Εθνική Πινακοθήκη, Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων και του Δήμου Θεσσαλονίκης, Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης, Τελλόγλειο ΄Ιδρυμα κ.ά.) καθώς και έργα συλλεκτών. Στην έκθεση παρουσιάζονται, επίσης για πρώτη φορά, τεκμήρια από τη ζωή του ζωγράφου, τα οποία προέρχονται από το αρχείο της γυναίκας του, Anne d’ Este.


Η εικόνα του Μύθου στα αρχαία νομίσματα

Η αρχαία ελληνική Μυθολογία, πνευματικό αγαθό με διαχρονική και ακατάλυτη αξία, πάντοτε γοήτευε τον άνθρωπο κάθε εποχής συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην πνευματική συγκρότησή του. Οι μυθολογικές ιστορίες, που ξεκίνησαν ως προφορική παράδοση, απέκτησαν σταδιακά συγκεκριμένες εικονογραφήσεις για να μπορούν να τις κατανοούν όσοι τις έβλεπαν. Ένας κόσμος συναρπαστικός με θεούς, ήρωες και μυθικά όντα ενέπνευσε τους καλλιτέχνες της αρχαιότητας, ακόμη και τους χαράκτες των νομισμάτων, προσφέροντάς μας, σήμερα, ένα ταξίδι στην εξερεύνηση του παρελθόντος.
Τα νομίσματα, αντικείμενα καθημερινής χρήσεως, μετατρέπονται σε φορείς ποικίλων μηνυμάτων και πληροφοριών και πολλές φορές σε εξαιρετικά έργα τέχνης.την έκθεση παρουσιάζονται 40 αρχαία νομίσματα της Συλλογής της Alpha Bank, με παραστάσεις εμπνευσμένες από τη μυθολογική παράδοση διαφόρων περιοχών του αρχαίου κόσμου. Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου, ο Ηρακλής, ο Αχιλλέας, οι γνωστοί μύθοι της Κρήτης, ο μύθος του Πήγασου και του Βελλεροφόντη, ο μύθος της ιδρύσεως της Ρώμης και διάφορα μυθικά όντα, όπως η Χίμαιρα και η Σφίγγα, χαράσσονται επί των νομισμάτων, ανάλογα με την τοπική παράδοση της εκάστοτε εκδότριας αρχής.

Τις δύο εκθέσεις συνοδεύουν οι σχετικοί Κατάλογοι στα Ελληνικά και στα Αγγλικά, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό.

Κατά τη διάρκεια της Εκθέσεως θα γίνονται ξεναγήσεις για το κοινό.

Εγκαίνια Εκθέσεως: 11 Ιουνίου 2008Διάρκεια Εκθέσεως: 12 Ιουνίου - 2 Νοεμβρίου 2008Εκθεσιακός Πολιτιστικός Χώρος Alpha BankΚωλέττη 4, Ναύπλιο

Τηλ: 27520 96234

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Κυριακή: 10.00-13.00 και 18.00-21.00

Δευτέρα κλειστά


ΜΟΥΣΕΙΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΛΗΨΗ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΥΠΟ ΚΑΤΑΛΗΨΗ
Τι κάνουν οι τελειόφοιτοι του Παντείου στο Βυζαντινό & Χριστιανικό μουσείο;

ΤΗΣ ΓΙΩΤΑΣ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟΥ - 03.07.2008


21 φοιτητές μπαίνουν στο Bυζαντινό & Xριστιανικό Mουσείο και δημιουργούν μία έκθεση-παρέμβαση με τίτλο «Βυζαντινές Επί-Σκέψεις». Κάνουν ερωτήσεις στα εκθέματά του, ανοίγουν διάλογο με την εποχή τους και επιστρέφουν στο σήμερα για να μας πουν πώς ένα μουσείο μπορεί να γίνει πιο ενδιαφέρον και να αφορά ένα σύγχρονο Aθηναίο.

Η ATHENS VOICE, χορηγός επικοινωνίας της έκθεσης, μεταδίδει... Aντί να κάνουν άλλη μία γραπτή εργασία προτίμησαν να κάνουν κάτι πιο δραστικό. Aποφάσισαν να σχεδιάσουν μία παρέμβαση σε ένα μουσείο. Eικοσιένα τελειόφοιτοι του Παντείου, 21-23 χρονών, διάλεξαν ένα φαινομενικά «βαρετό» μουσείο και σχεδίασαν έργα με σκοπό να επαναπροσδιορίσουν τα μόνιμα εκθέματά του, την ίδια του τη λειτουργία, να πειραματιστούν και να δοκιμάσουν και τις προσωπικές τους προκαταλήψεις. Aπό ό,τι φαίνεται, το μουσείο κατάφερε να τους αλλάξει γνώμη κι εκείνοι να του αλλάξουν χαρακτήρα.
Για το λόγο που διάλεξαν αρχικά το Bυζαντινό & Xριστιανικό Mουσείο, μιλάμε με μία από τις φοιτήτριες, την Eλένη Παπαγεωργίου, η οποία εκ μέρους όλων των φοιτητών που συμμετέχουν λέει: «Kαι μόνον από το όνομά του το Bυζαντινό μουσείο μάς ακούγεται συντηρητικό και βαρετό. Φαντάζει σαν ένα κρατικό μουσείο παρατημένο, χωρίς διευκρινήσεις και δόμηση. Ήταν πρόκληση για μας να διαλέξουμε ένα τέτοιο μουσείο που δεν παρουσιάζει σύγχρονη τέχνη και δεν έχει πολύ νέο κοινό, όπως συμβαίνει και σε άλλα μουσεία, π.χ. το Aρχαιολογικό ή το Nομισματικό. Έχουμε να πάμε σε όλα αυτά από το δημοτικό και τα θυμόμαστε λίγο σαν εκκλησίες: κλασικά και συντηρητικά. H πραγματικότητα βέβαια ήταν αρκετά διαφορετική».
Mπαίνοντας στο μουσείο συνειδητοποίησαν ότι είχαν να κάνουν με ένα εκσυγχρονισμένο μουσείο, χωρίς τη σκόνη και τη ναφθαλίνη που φαντάζονταν. Aνακάλυψαν τις αίθουσες και τα εκθέματα που τους ενδιέφεραν περισσότερο και έφτιαξαν βιντεοπροβολές και ηχογραφήσεις κειμένων που θα συνδιαλέγονταν με τα έργα του μουσείου: «Σε μια πανοπλία παίζουμε ηχογραφημένο ένα παραμύθι με ιστορικά στοιχεία, όπου η πανοπλία μοιάζει σαν να μας διηγείται την ιστορία της. Mπαίνουμε σε θεματικές αίθουσες και προβάλλουμε συμπληρωματικά στοιχεία, π.χ. λογοτεχνικά κείμενα ή εικόνες σχετικά με τα έργα που βλέπουμε, κι έτσι τους δίνουμε ζωή. Tαυτόχρονα γράφουμε σύγχρονα κείμενα που παρουσιάζουν το μουσείο και την έκθεση με διαφορετικό τρόπο. Παίζουμε, δηλαδή, με το υλικό και τα μέσα του μουσείου».
Aγαπημένη τους αίθουσα είναι η αφιερωμένη στα ταφικά θέματα, λόγω θέματος και τρόπου παρουσίασης: ολόκληρος τάφος και οι κατάρες της εποχής.
«Θέλαμε να μπούμε σε ένα μουσείο και να το αλλάξουμε. Nα δείξουμε τι θα θέλαμε εμείς να δούμε σε ένα τέτοιο. Mικρές πρακτικές λεπτομέρειες – που στην πραγματικότητα είναι πιο σημαντικές απ’ ό,τι δείχνουν. Tα θεωρητικά κείμενα πρέπει να είναι πιο φιλικά και ελκυστικά στο κοινό, χωρίς ξύλινη γλώσσα.
Ένα αρχαιολογικό μουσείο, για να προσεγγίσει τον κόσμο, πρέπει να δουλέψει πιο σκληρά από ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης. Δεν έχει τόση σημασία το θέμα της έκθεσης, αλλά πόσο δραστήριο εμφανίζεται το μουσείο. Μία έκθεση σε μορφή φεστιβάλ, π.χ. με συναυλίες και ποικίλο πρόγραμμα, θα δημιουργούσε σίγουρα μεγαλύτερο ενδιαφέρον στον κόσμο».
Tην αφίσα έχει σχεδιάσει ο ζωγράφος Στέλιος Φαϊτάκης και τη γραφιστική επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο til01 Σταύρος Γεωργακόπουλος.
Oι φοιτητές ανήκουν στην πολιτιστική κατεύθυνση των MME και υπεύθυνη λέκτορας της πρωτοβουλίας είναι η Aνδρομάχη Γκαζή. «Bυζαντινές Eπί-Σκέψεις», Bυζαντινό & Xριστιανικό Mουσείο, Bασ. Σοφίας 22, Kολωνάκι, 210 7211.027. Tρ.-Kυρ.: 8.30-19.30, ­ 4, 2. Kάθε Kυριακή είσοδος ελεύθερη. Eγκαίνια: 8/7, 20.30. Mέχρι 20/7.

www.athensvoice.gr/ 03.07.08

Οι πάπυροι του Στρασβούργου στο Διαδίκτυο

Τρεις χιλιάδες ελληνικοί πάπυροι της Εθνικής και Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης Στρασβούργου ψηφιοποιούνται

ΣΤΡΑΣΒΟΥΡΓΟ
Του ΝΙΚΟΥ ΡΟΥΣΣΗ sisour@orange.fr


Πάνω από 3.000 αρχαίοι ελληνικοί πάπυροι έχουν ψηφιοποιηθεί και «ανεβαίνουν» σύντομα στο Διαδίκτυο με πρωτοβουλία της Εθνικής και Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης Στρασβούργου.
Η αναγγελία έγινε τ
ην περασμένη Παρασκευή στο πλαίσιο σχετικής εκδήλωσης, που διοργανώθηκε από την Εθνική και Πανεπιστημιακή Βιβλιοθήκη Στρασβούργου, την Ελληνική Κοινότητα Αλσατίας και τον Σύλλογο Ελληνο-Γαλλικής Φιλίας.Στην όλη εκδήλωση, που τελούσε υπό την αιγίδα της Μόνιμης Ελληνικής Αντιπροσωπείας στο Συμβούλιο της Ευρώπης και της πόλης του Στρασβούργου, παρουσιάστηκαν μοναδικοί ελληνικοί πάπυροι που δεν βρίσκονται πουθενά αλλού στον κόσμο και που σύντομα θα είναι προσιτοί σε όλους τους χρήστες του Διαδικτύου.
Η συλλογή είναι μία από τις πιο σημαντικές στη Γαλλία μαζί με αυτές της Λίλλης, της Σορβώννης και, κατά δεύτερον λόγο, του Λούβρου και της Εθνικής Βιβλιοθήκης στο Παρίσι. Περιλαμβάνει 5.213 παπύρους που μοιράζονται ως εξής: 3.220 ελληνικοί πάπυροι (εκ των οποίων 52 έχουν μεταφραστεί στα γαλλικά), 138 ιερατικοί, 399 δημοτικοί, 688 αραβικοί και 768 κοπτικοί.
Όπως διευκρίνισε στην «Ε» ο συντονιστής του σχετικού προγράμματος, Σταύρος Λάζαρης, η ψηφιοποίηση σχεδόν 3.000 ελληνικών παπύρων της Εθνικής και Πανεπιστημιακής Βιβλιοθήκης του Στρασβούργου έχει ολοκληρωθεί με την εξαίρεση 150 εγγράφων που θέτουν μερικά προβλήματα τεχνικής φύσης. Το έργο της ψηφιοποίησης το έχει αναλάβει ο φωτογράφος της Pascal Disdier, ενώ τα ηλεκτρονικά δελτία των δημοσιευμένων παπύρων προετοιμάζονται από τη Μαρίνα Τουμπουρή, υποφήφια διδάκτορα, υπό την επιστημονική εποπτεία των κ. Jean Gascou και Paul Heilporn.
Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρώσει 1.100 δελτία. Εκκρεμούν ακόμα περίπου 300 πάπυροι που δεν είχαν ενταχθεί στους καταλόγους. Η ψηφιοποίηση και το «ανέβασμα» στο Διαδίκτυο θα ολοκληρωθεί σε περίπου ένα χρόνο.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 02/07/08

Αποτελέσµατα 10ου Παγκόσµιου Συνεδρίου Αιγυπτιολόγων (Ρόδος, 22-29 Μαΐου 2008)

1.Με εξαιρετική επιτυχία πραγµατοποιήθηκε στη Ρόδο από τις 22 έως 29 Μαΐου 2008 το 10ο Παγκόσµιο Συνέδριο Αιγυπτιολόγων υπό την αιγίδα του Πανεπιστηµίου Αιγαίου, της Διεθνούς Ένωσης Αιγυπτιολόγων, του Ανώτατου Συµβουλίου Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, του Υπουργείου Πολιτισµού και της Ακαδημίας Αθηνών.

344 διακεκριµένοι οµιλητές στα γνωστικά πεδία της Αιγυπτιολογίας και Αρχαιολογίας από τα Πανεπιστήµια (κατ’ αλφαβητική σειρά) Αιγαίου, Αλεξάνδρειας, Αργεντινής, Βαρσοβίας, Βασιλείας, Βελιγραδίου, Βερολίνου, Βιέννης, Βόννη, Βρυξελών, Καΐρου, Κέιµπριτζ, Κολωνίας, Κρακοβίας, Λάιντεν, Λειψίας, Λίβερπουλ, Λιέγης, Λισσαβόνας, Λονδίνου, Λος Άντζελες, Μαδρίτης, Μάντσεστερ, Μέµφιδος, Μεξικού, Μόντρεαλ, Μόσχας, Νέας Υόρκης, Οξφόρδης, Ουαλίας, Ουάσιγκτον, Ουψάλας, Πενσυλβάνια, Πίζα, Πράγας, Ρώµης, Σικάγου, Σορβόννης, Τέξας, Τόκιο, Τορόντο, Τουρίνου, Χαϊδελβέργης, Χάιφα, Χάρβαρντ, όπως οι: J. Allen, A. Amenta, J. Anderson, G. Andreu, V. Angenot, J. Assmann, M. Barta, M. Bietak, B. Bryan, J. Darnel, M. Depauw, A. Dodson, G. Dreyer, S. Abd el-Aziz, A. el-Shahawy, C. Eyre, J. Hoffmeier, S. Hollis, R. Jasnow, F. Kammerzell, Y. Koenig, N. Lazaridis, C. Leitz, L. Manniche, G. Martin, A. Niwiski, L. Pantalacci, M. Raven, G. Robins, A. Roccati, A. Macy Roth, H. Satzinger, N. Shupak, D. Silverman, H. Tzalas, J. Van Dijk, U. Verhoeven, H. Willems, C. Ziegler, κ.ά., παρουσίασαν όλα τα νεώτερα δεδοµένα στην Αιγυπτιακή αρχαιολογία (ανασκαφές, αρχαιολογικές έρευνες, ναϊκή/ταφική αρχιτεκτονική και τέχνη, ταφικά συµπλέγµατα και πυραµίδες, µελέτη, συντήρηση και ανάδειξη µνηµείων), την πολιτική ιστορία (ιδεολογίες, συγκρούσεις, διπλωµατία και εξωτερικές σχέσεις) και κοινωνία της Αρχαίας Αιγύπτου (θρησκεία, µαγεία, ταφικά έθιµα, ταρίχευση και µούµιες, καθηµερινή ζωή), την Αιγυπτιακή γλώσσα και γραµµατεία (γένεση και διαµόρφωση της αρχαίας Αιγυπτιακής γλώσσας και γραφής, λογοτεχνία, παπυρολογία).Παράλληλα, διευθυντές Μουσείων (Βατικανού, Βουδαπέστης, Βρετανικού, Καΐρου, Λισσαβόνας, Λούβρου, Νέας Υόρκης, Σικάγου, Τουρίνου), Ινστιτούτων και Αρχαιολογικών Σχολών στην Αίγυπτο (Ανώτατο Συµβούλιο Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, Αµερικάνικο Κέντρο Ερευνών, Γαλλικό Ινστιτούτο Ανατολικών Σπουδών, Γερµανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, Δανέζικο Αρχαιολογικό Ινστιτούτο, Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχαίων και Μεσαιωνικών Αλεξανδρινών Σπουδών, Ιταλικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο) ανέπτυξαν πρόσφατα αρχαιολογικά προγράµµατα και έρευνες σε πολλές θέσεις της Αιγύπτου (Αλεξάνδρεια, Γκίζα, Σακκάρα, Μέµφιδα, Φαγιούµ, Δέλτα του Νείλου, Θήβες).
Τα πρακτικά του Συνεδρίου θα εκδοθούν στη σειρά Orientalia Lovaniensia Analecta του Βελγικού Εκδοτικού Οίκου PEETERS εντός του 2009.

2. Έρευνες του Ανώτατου Συµβουλίου Αρχαιοτήτων της ΑιγύπτουΙδιαίτερη αίσθηση προκάλεσε η οµιλία του Δρ. Sabry Abd el-Aziz από το Ανώτατο Συµβούλιο Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, µε την αναφορά του στις σηµαντικές έρευνες του Συµβουλίου στις πυραµίδες της Γκίζας (Βόρεια Αίγυπτος), στους βασιλικούς τάφους στην Κοιλάδα των Βασιλέων (Θήβες, Νότια Αίγυπτος), στην ανέγερση του νέου Μουσείου στο Κάιρο και την τελική επανέκθεση πολύ σηµαντικών αρχαιοτήτων, στη διάνοιξη της µνηµειακής οδού που θα συνδέσει το Καρνάκ και το Λούξορ —τους δύο µεγάλους ναούς του Άµµωνα-Ρα στις Θήβες— µε την παράλληλη ανάδειξη της επονοµαζόµενης «λεωφόρου των Σφιγγών», από την οποία περνούσε κατά την αρχαιότητα η τελετουργική ποµπή µε το ναΐσκο και το άγαλµα του ηλιακού θεού κατά την τέλεση της θρησκευτικής εορτής Όπετ και, τέλος, στην αναζήτηση του τάφου της Κλεοπάτρας, τελευταίας βασίλισσας της Αιγύπτου. Πρόσφατη ανασκαφή οµάδας Αιγυπτίων αρχαιολόγων µε επικεφαλής το Δρ. Zahi Hawass, Γενικό Γραµµατέα του Ανώτατου Συµβουλίου Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου, έφερε στο φως ένα κιβωτιόσχηµο νεκρικό θάλαµο στα υπόγεια ενός ναού της Ρωµαϊκής περιόδου, 35 χιλιόµετρα δυτικά της Αλεξάνδρειας. Στο θάλαµο βρέθηκαν πολλά νοµίσµατα, αγαλµατίδια µε τη µορφή της Κλεοπάτρας και ο κορµός ενός αγάλµατος του Μάρκου Αντώνιου, γεγονός που καθιστά πολύ πιθανή την ταύτιση του συγκεκριµένου µνηµείου µε την τελευταία κατοικία της Κλεοπάτρας και του Μάρκου Αντώνιου, οι οποίοι πέθαναν το 30 µ.Χ. κυνηγηµένοι από το Οκταβιανό Αύγουστο. Οι ανασκαφές θα συνεχιστούν τον Οκτώβριο και η τελική αξιολόγηση του χώρου αναµένεται µε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Εάν αποδειχτεί ότι πρόκειται για τον τάφο της Κλεοπάτρας, θα αποτελέσει τη µεγαλύτερη αρχαιολογική ανακάλυψη από εκείνη του τάφου του Τουτ-ανκχ- αµών στις αρχές του προηγούµενου αιώνα.
Αποσπάσµατα από την οµιλία του Δρ. Sabry Abd el Aziz έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Discovery Channel, το οποίο κάλυψε τις εργασίες του Συνεδρίου.

3. Σχέσεις Αιγύπτου–Ελλάδας κατά την αρχαιότητα
Η διεξαγωγή του 10ου Παγκοσµίου Συνεδρίου στην Ελλάδα, και µάλιστα στη Ρόδο, διαµόρφωσε και τον κεντρικό άξονα του Συνεδρίου, ο οποίος επικεντρώθηκε στις σχέσεις Αιγύπτου–Ελλάδας κατά την αρχαιότητα, τις αλληλεπιδράσεις ιδεών/συµβόλων, αλλά και την έντονη πολιτισµική επαφή µεταξύ των δύο µεγάλων πολιτισµών. Σηµαντικές οµιλίες, όπως αυτές του Αυστριακού Καθηγητή, M. Bietak, του Αµερικανού Καθηγητή, R. Jasnow, Αιγυπτιολόγων ερευνητών από τα Μουσεία του Λούβρου και της Νέας Υόρκης, του υπογράφοντος, καθώς και αρχαιολόγων από την ΚΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στη Ρόδο, ανέπτυξαν σηµαντικές πτυχές της Ελληνικής παρουσίας στη Χώρα του Νείλου και επαναξιολόγησαν τις πολυποίκιλες εµπορικές, διπλωµατικές και πολιτισµικές αλληλεπιδράσεις και ανταλλαγές µεταξύ των δύο λαών κατά τη 2η και 1η χιλιετία π.Χ. Παρουσιάστηκαν σηµαντικά αιγυπτιακά και αιγυπτιανίζοντα µνηµεία από τον Ελλαδικό χώρο µε προεξέχοντα τα Ροδιακά Αιγυπτιακά —δωρεές Αιγυπτίων Φαραώ και τοπικές αποµιµήσεις Αιγυπτιακών προτύπων από τους αποθέτες των τριών µεγάλων ιερών της Αθηνάς στην Ιαλυσό, Κάµειρο και Λίνδο— και τον Ελληνιστικό ναό της Ίσιδος.

3α. Αιγυπτιακά αντικείμενα στη Ρόδο. Η ύπαρξη Αιγυπτιακών αντικειµένων στη Ρόδο δεν είναι τυχαία αφού το νησί κατείχε κατά την αρχαιότητα µία κεντρική γεωπολιτική θέση στη ΝΑ Μεσόγειο, συνδέοντας την Ηπειρωτική Ελλάδα και τον Αιγαιακό χώρο µε την Κύπρο, τα παράλια της Εγγύς Ανατολής και την Αίγυπτο. Αν και στην πλειονότητά τους τα αντικείµενα αυτά αποτελούν προσφορές και αναθήµατα προς τα τρία ιερά κέντρα λατρείας της Αθηνάς στο νησί, η σηµασιολογία τους δεν περιορίζεται µόνο στο θρησκευτικό πεδίο αλλά αντανακλά ένα πολύπλοκο διπλωµατικό παιχνίδι σχέσεων και αλληλεπιδράσεων σε τρία επίπεδα: το λατρευτικό, το οικονοµικό και το πολιτικό. Ανάµεσα στα αντικείµενα ξεχωρίζουν αγγεία («φλασκιά του Νέου Έτους» και αρύβαλλοι), σφραγίδες που φέρουν τον ονοµατόδελτο και τους τίτλους του Φαραώ της 26ης Δυναστείας, Ψαµµήτιχου Α΄, όπως επίσης και θραύσµατα επίθετης διακόσµησης µε το όνοµα και τα βασιλικά επίθετα του διαδόχου του, Νεχώ Β΄. Ο Νεχώ Β΄ ήταν ένας ικανότατος ηγεµόνας και στρατιωτικός ηγέτης και έπαιξε πολύ σηµαντικό ρόλο στις διεθνείς εξελίξεις κατά τη δραµατική περίοδο µετά την πτώση της Ασσυριακής αυτοκρατορίας το 610 π.Χ.. Από τη βασιλεία του, ωστόσο, ελάχιστα µνηµεία διασώζονται. Οι επίθετες διακοσµήσεις µε το όνοµα και τους τίτλους του συγκεκριµένου Φαραώ —εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Ρόδου— αποτελούν µέρος ενός βασιλικού χαρακτήρα µνηµείου, το οποίο είτε φιλοτεχνήθηκε προς τιµήν του Νεχώ ή αφιερώθηκε από τον ίδιο προς την Αθηνά. Στη σχετική ανακοίνωση — πρώτα αποτελέσµατα ενός φιλόδοξου προγράµµατος επαναξιολόγησης των πολιτικών και διπλωµατικών επαφών µεταξύ της Αιγύπτου και του ΝΑ Αιγαίου κατά την 1η χιλιετία π.Χ. από τα Πανεπιστήµια Αιγαίου και Λειψίας, την Ιταλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών και την ΚΒ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων— επισηµάνθηκε ο διαφορετικός χαρακτήρας και η σκοπιµότητα της συγκεκριµένης δωρεάς, η οποία διαφέρει από αντίστοιχες πρακτικές της Αιγυπτιακής παράδοσης, κατά τις οποίες ο Φαραώ προσφέρει τρόφιµα, γαίες και άλλα αγαθά µε αντάλλαγµα αιώνια δύναµη και πολιτική κυριαρχία. Στην περίπτωση του Νεχώ Β΄και της προσφοράς του στο ναό της Αθηνάς, ο Αιγύπτιος ηγεµόνας παρουσιάζεται ως ήρωας-πολεµιστής σύµφωνα µε την Ελληνική αντίληψη της βασιλείας. Μία τέτοια διαφοροποίηση στόχευε αφενός µεν στην ικανοποίηση των Ελλήνων µισθοφόρων που υπηρετούσαν στο Αιγυπτιακό στράτευµα, µε τη βοήθεια των οποίων είχαν επιτύχει τις πολύ σηµαντικές νίκες στην Ανατολή, αφετέρου δε σε µία πιθανή συγκριτιστική/θρησκευτική ταύτιση της Αθηνάς µε τη αιγυπτιακή θεά Νήιθ, πατρώα θεότητα της Σάιδος, επαρχίας της Βόρειας Αιγύπτου και τόπου καταγωγής και ταφής του Νεχώ Β΄. Κατά συνέπεια, πολλά από τα Αιγυπτιακά αντικείµενα της Ρόδου θα πρέπει να ερµηνευτούν ως έκφραση βασιλικών δωρεών των Αιγυπτίων ηγεµόνων προς τους Έλληνες θεούς, µε σκοπό την επίτευξη πολιτικών και στρατιωτικών συµµαχιών στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου υπό τη σκέπη της θρησκείας.

4. Η Αιγυπτιολογία και το Πανεπιστήµιο Αιγαίου - Η Αιγυπτιολογία στην ΕλλάδαΗ υλοποίηση από το Πανεπιστήµιο Αιγαίου —του πρώτου Ελληνικού ΑΕΙ που καθιέρωσε θέση ΔΕΠ στην Αιγυπτιολογία (2002), περιλαµβάνει στον Οδηγό Σπουδών του εξειδικευµένα προπτυχιακά µαθήµατα Αιγυπτιακής αρχαιολογίας, και προωθεί τις µεγαλύτερες ερευνητικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες στην Αίγυπτο από το 1999 έως σήµερα (επιφανειακή έρευνα και ψηφιακή χαρτογράφηση αρχαιολογικών θέσεων και µνηµείων στο Χελουάν, επιγραφικές και παλαιογραφικές µελέτες τάφων του Μέσου και Νέου Βασιλείου στη Σακκάρα και τη Μοάλλα, αρχαιοµετρικές και αρχαιοαστρονοµικές µελέτες αιγυπτιακών µνηµείων στη Γκίζα και την Άβυδο, εκπαιδευτικές επισκέψεις σε Κάιρο και Αλεξάνδρεια)— ενός τόσο δύσκολου και πρωτότυπου για τα ελληνικά δεδοµένα Παγκόσµιου Συνεδρίου, που έβαλε την Ελλάδα στο κέντρο της Διεθνούς Αιγυπτιολογικής κοινότητας, γεννάει αισθήµατα ικανοποίησης αλλά συνάµα και ευθύνης για το παρόν και το µέλλον της Αιγυπτιολογίας στην Ελλάδα. Οι σχέσεις και αλληλεπιδράσεις του Αιγυπτιακού µε τον Ελληνικό Πολιτισµό —αποδεδειγµένη αναγκαιότητα σε όλες τις εποχές της µακραίωνης ιστορίας τους— αλλά και η ανάγνωση των ιστορικών διαδροµών των λαών που γέννησαν αυτούς τους πολιτισµούς, ξεπερνούν τα όρια της αρχαιότητας. Η γοητεία που άσκησε η Αίγυπτος ως χώρος και ως πολιτισµός στην Ελληνική διανόηση φθάνει από τον Ηρόδοτο και τον Πλάτωνα ως τις µέρες µας, µε λαµπρό παράδειγµα την ποίηση του Καβάφη. Η δηµιουργία ενός σύγχρονου πόλου µελέτης και ανάδειξης των πολιτισµικών καταλοίπων, ιδεών και συµβόλων αυτών των διαδροµών θα πρέπει να αποτελέσει πρωταρχικό µέληµα και απαρέγκλιτο στόχο και, θεωρούµε, ότι µε την ανάληψη και επιτυχή περάτωση του 10ου Παγκόσµιου Συνεδρίου των Αιγυπτιολόγων στη Ρόδο έγινε ένα ακόµα αποφασιστικό βήµα προς την πραγµάτωσή του.

5. Στοιχεία συγγραφέαΕκ µέρους της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου,Παναγιώτης Η.Μ. ΚουσούληςΕπιστηµονικός Υπεύθυνος και Πρόεδρος ΟΕΕπίκουρος Καθηγητής ΑιγυπτιολογίαςΠανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών, Ρόδος

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

Συνέδριο : Τιμώντας τους νεκρούς στην Πελοπόννησο

Διεθνές συνέδριο με θέμα «Τιμώντας τους νεκρούς στην Πελοπόννησο» διοργανώνεται από το Κέντρο Σπαρτιατικών και Πελοποννησιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Nottingham, σε συνεργασία με το Δήμο Σπάρτης, το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Πελοποννησιακών Σπουδών του Υπουργείου Πολιτισμού και τη Βρετανική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών.

Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στη Σπάρτη, στις 23-26 Απριλίου 2009 και ως γλώσσες του συνεδρίου ορίζονται η ελληνική και η αγγλική.
Στόχος του συνεδρίου : Σκοπός του συνεδρίου είναι να συγκεντρώσει ερευνητές διαφόρων ειδικοτήτων (αρχαιολόγους, φιλολόγους, βυζαντινολόγους, ιστορικούς, εθνογράφους, ιστορικούς τέχνης και ιστορικούς-κοινωνιολόγους) οι οποίοι θα επικεντρωθούν στην ανθρώπινη συμπεριφορά απέναντι στον θάνατο και την ταφή, που χαρακτηρίζεται από ακραίες συγκινησιακές καταστάσεις, αλλά και από εθιμοτυπία και συντηρητισμό.

Τα θέματα προς διερεύνηση συμπεριλαμβάνουν:• Θάνατος και Κοινωνική Υπόσταση• Θάνατος και Φύλο • Οι νεκροί του πολέμου • Θρήνος και Μοιρολόι • Θρησκεία, Εθνική Ταυτότητα και Ταφικά Έθιμα• Ταφικά Μνημεία και Ανάμνηση • Αποδοχή και Αποκλεισμός• Καταγωγή και Πρόγονοι• Πολιτική και Ταφικά έθιμα Κάθε θέμα θα αποτελέσει το επίκεντρο μιας συνεδρίας, ενώ διεθνώς αναγνωρισμένοι ερευνητές, όπως οι Carla Antonaccio, Χρυσάνθη Γάλλου, Stephen Hodkinson, Πέτρος Θέμελης, Christopher Mee, Margaret Poulos, Νάντια Σερεμετάκη και James Wright, θα ηγηθούν των συνεδριών αυτών.
Υποβολή ανακοινώσεων : Όσες/οι επιθυμούν να συμμετέχουν στο συνέδριο με ανακοίνωση (διάρκειας 20’) ή παρουσίαση poster θα πρέπει να συμπληρώσουν το έντυπο συμμετοχής και να το στείλουν στον:
Professor W.G. Cavanagh, CSPS, Department of Archaeology,
The University of Nottingham, University Park, Nottingham NG7 2RD, UK
Τηλ.: +44 (0)115 95148368 Φαξ: +44 (0)115 9514812E-mail: csps@nottingham.ac.uk
Προθεσμία υποβολής συμμετοχής: έως τις 29 Αυγούστου 2008.

Οργανωτική επιτροπήProfessor Bill Cavanagh (University of Nottingham) Professor Steve Hodkinson (University of Nottingham) Dr Chrysanthi Gallou (University of Nottingham) Μεταξία Παπαποστόλου (Δήμος Σπάρτης)Αναστασία Παναγιωτοπούλου (Υπουργείο Πολιτισμού)Dr James Roy (University of Nottingham)

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

Ρωμαϊκό ιερό του Ήλιου και τάφοι στο Sliven της Βουλγαρίας

Focus Information Agency

Ιερό του Ήλιου της ρωμαϊκής εποχής (2ου - 3ου αι. μ.Χ.) εικάζεται πως βρέθηκε στο Sliven της Βουλγαρίας.
Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, η αναστήλωση του μνημειακού αυτού συνόλου θα αποτελέσει ένα εξαιρετικό αξιοθέατο για την περιοχή.
Επίσης, κατά την ανασκαφή θρακικού τύμβου κοντά στο χωριό Staro Selo (νοτιοανατολική Βουλγαρία), ο αρχαιολόγος, δρ Georgi Kitov και η ομάδα του έφεραν στο φως πέτρινο περίβολο, που το ύψος του έφτανε τουλάχιστον τα 2,5 μέτρα, χτισμένου γύρω από τον τύμβο. Οι τάφοι που ανασκάφηκαν στον τύμβο ήταν συνολικά πέντε, ένας εκ των οποίων ανήκε σε ιερέα γιατρό.
Πρόκειται για σημαντικό εύρημα, αφού είναι ο πέμπτος τάφος γιατρού, που ανασκάφηκε μέχρι σήμερα στη Βουλγαρία.
Μαζί του βρέθηκε ένα πέτρινο επίπεδο σκεύος (τριβείο), που το χρησιμοποιούσε για να τρίβει και να παρασκευάζει τα φάρμακα. Ο γιατρός θα πρέπει να ήταν εύπορος, αν κρίνει κανείς από τα χρυσά σκουλαρίκια και τα ασημένια εξαρτήματα μιας ζώνης που περιείχε ο τάφος του.

Σε ραδιοφωνική συνέντευξη που έδωσε ο επικεφαλής της ανασκαφικής έρευνας, δρ Kitov, χαρακτήρισε πολύ σημαντικά τα μέχρι τώρα ευρήματα και ανακοίνωσε ότι σύντομα ο ίδιος και η ομάδα του θα εργαστούν και σε άλλους τύμβους στην περιοχή του Staro Selo. A.M.

Πηγή: Focus Information Agency, Stela Yovcheva (25/6/08)

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ
The Decapolis: History & Archaeology.
Twenty Fifth International Conference

Διεθνές συνέδριο που διοργανώνει η Society for Syro-Mesopotamian Studies για τη Δεκάπολη στο ανατολικό σύνορο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.
7-9 Ιουλίου 2008Oxford UniversityΟξφόρδη, Μ. Βρετανία
ΠληροφορίεςARAM, the Oriental Institute,
Oxford University, Pusey LaneOxford OX1 2LE,
England
Tηλ.: 0044 1865514041
fax: 0044 1865516824
e-mail: aram@aramsociety.org

Δικτυακός τόπος: http://www.aramsociety.org/forthcomingconferences.htm

Κ.Γ.

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ