Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2009

Η ΑΘΗΝΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ

Γιατί ο Ντεριντά διάβαζε Πλάτωνα όταν οι φοιτητές καταλάμβαναν τη Σορβόνη το Μάη του 1968;
Γιατί ο Φουκό έγραφε για τον Οιδίποδα Τύραννο την εποχή που αγωνιζόταν για τα δικαιώματα των φυλακισμένων μαζί με τον Βιντάλ-Νακέ;
"Η Αθήνα στο Παρίσι" διερευνά την καθοριστική συμβολή των κειμένων και των ιδεών της αρχαίας Ελλάδας στη διαμόρφωση των σημαντικότερων μεταπολεμικών ρευμάτων της γαλλικής σκέψης.
Η Μίριαμ Λέναρντ υποστηρίζει πως οι Γάλλοι διανοητές στράφηκαν στο παράδειγμα της αθηναϊκής δημοκρατίας για να υποστηρίξουν τις θέσεις τους σχετικά με τη φύση της ηθικής επιλογής και το ρόλο του πολιτικού υποκειμένου στις σύγχρονες κοινωνίες.
Το βιβλίο εξετάζει το πώς οι τύχες του Οιδίποδα, της Αντιγόνης και του Σωκράτη βρίσκονται στο επίκεντρο της συζήτησης για τα όρια της δημοκρατίας και της τυραννίας, που τόσο απασχόλησε το πνευματικό κατεστημένο στη Γαλλία.
Η Λέναρντ ανιχνεύει την πρόσληψη του Οιδίποδα Τύραννου και της Αντιγόνης του Σοφοκλή, καθώς και του Συμποσίου και του Φαίδρου του Πλάτωνα στα έργα των Βερνάν, Λεβί-Στρος, Φουκό, Λακάν, Ιριγκαρέ, Ντεριντά και άλλων.

Κύριος Συγγραφέας: Leonard, Miriam

Εκδοτικός Οίκος: ΠΑΠΥΡΟΣ ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ

Έτος έκδοσης: 04/2008 Σελίδες: 395

Ιατρικά Λάθη στην Αρχαία Ελληνική Ιατρική

Ο πρώτος ποινικός κώδικας εμφανίστηκε περίπου το 2259 π.Χ. από το Χαμουραμπί, βασιλιά της Βαβυλωνίας, είχε 250 νόμους και καθόριζε ακόμη και τις αμοιβές των γιατρών. Σε περίπτωση λάθους κόβονταν τα χέρια του γιατρού. Είναι η πρώτη νομική (?) προσέγγιση. Στην Αρχαιότητα, ο γιατρός απεφάσιζε αν θα αναλάβει τη θεραπεία του αρρώστου και αν, κατά τη γνώμη του, η αρρώστια κρινόταν μη ιάσιμη τον παρέπεμπε στα Ασκληπιεία. Εκεί ήταν ιερείς γιατροί, δηλαδή εκεί επεβίωνε η μαγική-θεουργική θεραπευτική προσέγγιση. Επομένως δεν μπορούν να νοηθούν ιατρικά λάθη, πριν η Ιατρική γίνει αυτόνομη επιστήμη τον 6ο αι. π.Χ. περίπου, οπότε επικρατεί η θεοκρατική αντίληψη της Ιατρικής, γιατί ο γιατρός είναι μάγος-θεουργός και όχι γιατρός-θεραπευτής.Τον 7ο αι. π.Χ. ο Δράκων, o πρώτος νομοθέτης της Αρχαίας Αθήνας, καθόρισε πολύ αυστηρές ποινές και η πιο ήπια ποινή ήταν θάνατος. Η άσκηση λοιπόν της Ιατρικής πραγματοποιούνταν υπό τη «Δαμόκλειο σπάθη» του νόμου και πιθανολογείται ότι οι ιατρικές πράξεις γίνονταν κρυφά σε σπίτια για τον κίνδυνο επιπλοκών με θλιβερές συνέπειες για το γιατρό. Αυτό βέβαια καθυστέρησε την εξέλιξη και την πρόοδο της Ιατρικής. Τα «Δρακόντεια μέτρα» γρήγορα το 594 π.Χ. αντικαταστάθηκαν από τη Νομοθεσία του Σόλωνα.Το πρώτο ιατρικό λάθος από κακή διάγνωση και θεραπεία αναφέρεται ότι πραγματοποιήθηκε από Αιγυπτίους γιατρούς, όταν κλήθηκαν να εξετάσουν στην Περσία το Βασιλιά Δαρείο. Έπαθε κάκωση (κάταγμα ή/και διάστρεμμα) στο κυνήγι και υπέφερε από φρικτούς πόνους, όπως περιγράφει ο Ηρόδοτος. Τότε κάλεσε το μεγάλο γιατρό της Αρχαιότητας που ήταν αιχμάλωτός του, το Δημοκήδη τον Κροτωνιάτη, ο οποίος και τον θεράπευσε. Ο Ηρόδοτος περιγράφει τον ανθρωπισμό του Δημοκήδη, ο οποίος γλίτωσε από βέβαιο θάνατο τους πέντε Αιγυπτίους γιατρούς. Θα πρέπει να τονισθεί ότι στον Κρότωνα υπήρχε Σχολή Αθλητών και φαίνεται ο Δημοκήδης είχε αποκτήσει εμπειρία σε ατυχήματα.Στην Ιπποκρατική εποχή του 5ου αι.π.Χ. και μετά το διαχωρισμό της Ιατρικής από τους ιερείς και μάγους και την καθιέρωση της παρατήρησης, καθώς και της καταγραφής και διάδοσης της ιατρικής επιστήμης, ο Ιπποκράτης εύστοχα σχολιάζει ότι «όποιος μάθει να εφαρμόζει σωστά όσα έχουν γραφτεί, δεν κάνει μεγάλα σφάλματα στην Ιατρική» και με αυτό τον τρόπο σπέρνει τα πρώτα σπέρματα της Ιατρικής Εκπαίδευσης. Ο μεγάλος λοιμός του Πελοποννησιακού Πολέμου εθεωρήθη μεγάλο ιατρικό λάθος και υπονόμευσε την επιστημονική αλλά και επαγγελματική αξιοπιστία των γιατρών. Ο Ιπποκράτης απάντησε: «Η σημερινή αδυναμία μας να δώσουμε απαντήσεις σε κρίσιμα προβλήματα, δε σημαίνει ότι η επιστήμη δε θα μπορέσει να τα λύσει στο μέλλον.» Αυτό ίσως είναι και το πρώτο επιστημολογικό παράδειγμα στην ιστορία της Επιστήμης, αφού η Ιατρική είναι η πρώτη επιστήμη που ανεξαρτητοποιείται από τη φιλοσοφία.Στην Ελληνορωμαϊκή εποχή έχουμε τον πρώτο χειρουργό στη Ρώμη, τον Αρκάγαθο το 219 π.Χ., ο οποίος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Ρώμη, λόγω πολλών επιπλοκών, πιθανότατα επώδυνες χειρουργικές πράξεις και να επιστρέψει στη Σπάρτη. Στην Ελληνορωμαϊκή εποχή είναι δύσκολο να καθορισθεί το τεχνικό λάθος κατά τη νοσηλεία του αρρώστου, γιατί δεν υπήρχαν κατευθυντήριες γραμμές για τη σωστή θεραπεία. Θάνατος κατά τη νοσηλεία αρρώστου στην οποία εμπλέκονται γιατροί είναι ποινικό αδίκημα, κατά τη Ρωμαϊκή νομοθεσία.Ο Γαληνός αναφέρεται στον αντίκτυπο του ιατρικού λάθους στη φήμη του γιατρού. Ένας νεαρός και φιλόδοξος γιατρός με καλή εκπαίδευση στην Ιατρική Σχολή της Αλεξάνδρειας προσπάθησε μάταια να θεραπεύσει τη γυναίκα πλούσιου Πέρση από στείρωση. Αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πόλη όπου εργαζόταν και έγινε περιοδευτής γιατρός, αλλά η φήμη για το λάθος τον ακολουθούσε παρά τις υπόλοιπες καλές επιδόσεις του.


Β. Γολεμάτης, Ομότιμος Καθηγητής Χειρουργικής Πανεπιστημίου Αθηνών
www.medtime.gr/ 22.06.08

Συνάντηση βυζαντινολόγων στο Αμβούργο

Στο Αμβούργο θα πραγματοποιηθεί φέτος η συνάντηση Βυζαντινολόγων Γερμανίας. Η 23η, κατά σειρά, συνάντηση γίνεται κάθε δεύτερο χρόνο εκ περιτροπής σε πόλεις της Γερμανίας. Φέτος, θα πραγματοποιηθεί από 19 έως 21 Φεβρουαρίου 2009 στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου. Το συντονισμό και την εποπτεία της διοργάνωσης έχει αναλάβει ο καθηγητής του Τομέα Βυζαντινής και Νεοελληνικής φιλολογίας του Πανεπιστημίου του Αμβούργου Ulrich Moennig.Ως επίσημοι ομιλητές έχουν προσκληθεί ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Κρήτης και επιστημονικός υπεύθυνος του «Κέντρου Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών Νικόλαος Χατζηνικολάου, ο οποίος θα δώσει διάλεξη με θέμα: «Οι νεώτερες έρευνες για τον Ελ Γκρέκο», όπως επίσης και ο καθηγητής Βυζαντινολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Αθανάσιος Μαρκόπουλος, ο οποίος θα μιλήσει με θέμα: «Οι νεώτερες έρευνες για τον Ελ Γκρέκο».

www.kathimerini.gr

Le Mont Athos et l’Empire byzantin, Trésors de la Sainte montagne au Petit Palais

Μεγάλη έκθεση κειμηλίων του Αγίου Όρους, μετά την πρώτη έξοδό τους από τις μονές του Άθω που πραγματοποιήθηκε το 1997 στη Θεσσαλονίκη.Πρόκειται για έκθεση έργων βυζαντινής και μεταβυζαντινής τέχνης από τις μονές Παύλου, Διονυσίου, Ξενοφώντος, Καρακάλου, Σίμωνος Πέτρας και Γρηγορίου.

9 Απριλίου-5 Ιουλίου 2009
Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la ville de Paris Avenue Winston Churchill
Παρίσι, Γαλλία
Ώρες λειτουργίαςΤρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή-Κυριακή 10:00-18:00,
Πέμπτη 10:00-20:00 Πληροφορίες Τηλ.: 0033 0153434000
Δικτυακός τόπος: www.paris.fr/portail/Culture/Portal.lut?page_id=6228&document_type_id=2&document_id=63261&portlet_id=14049

www.arxaiologia.gr

«Κλοπή της Ιστορίας» στις Βρυξέλλες

Η έκθεση πολυμέσων «Κλοπή της Ιστορίας» για την παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων και τις επιπτώσεις της αρχαιοκαπηλίας στην κοινωνία και τον πολιτισμό παρουσιάζεται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες.
Τα εγκαίνια θα γίνουν στις 10 Φεβρουαρίου, ενώ την έκθεση οργανώνει το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΠΙ) με τη συνδρομή της προέδρου της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Κατερίνας Μπατζελή.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα Yehudi Menuhin, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στο διάστημα 9 - 13 Φεβρουαρίου 2009. Είναι παραγωγή της Anemon Productions και έχει εμπλουτιστεί με τη φροντίδα του ΕΙΠ με αντίγραφα αρχαιοτήτων που επεστράφησαν στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Παρουσιάστηκε, ήδη, με επιτυχία στην Τεργέστη, τη Λισαβόνα και το Δουβλίνο.
Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στα εγκαίνια της έκθεσης, στις 10 Φεβρουαρίου, θα μιλήσουν η Κατερίνα Μπατζελή (πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας), ο Ζεράρ Ονεστά, αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, η Οντίλ Κουιντίν, γενική διευθύντρια της Γενικής Διεύθυνσης της επιτροπής για θέματα εκπαίδευσης, κατάρτισης, πολιτισμού και νεολαίας και ο καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης, πρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού.
Θα ακολουθήσει προβολή σύντομης ταινίας που παρουσιάζει την έκθεση, ομιλία από τον καθηγητή κλασικής αρχαιολογίας, μέλος του ΔΣ του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού Βασίλη Λαμπρινουδάκη και ομιλία από τον πρόεδρο του Οργανισμού Ανέγερσης του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρη Παντερμαλή.



www.pathfinder.gr