Από τη λάμψη του Βυζαντίου και την κατάνυξη των θρησκευτικών τελετών της Αγίας Σοφίας βρέθηκε στις προθήκες της διάσημης Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης της Φλωρεντίας.
Πρόκειται για το Ευαγγέλιο «Χρυσοίς Γράμμασι», όπως αποκαλείται διεθνώς από τους επιστήμονες-ερευνητές, που χρονολογείται στον 11ο αιώνα (γύρω στα 1050). Παραμένει σιωπηλό περίπου δέκα αιώνες, πολύτιμο αποδεικτικό στοιχείο βυζαντινού πολιτισμού, χριστιανικής πίστης αλλά και μοναδικής καλλιτεχνικής ομορφιάς και τέχνης.
Αυτό το βιβλίο θα κυκλοφορήσει στο τέλος του χρόνου από τις «Ελληνικές Ομοιογραφικές Εκδόσεις». Το γεγονός της έκδοσης ενός ιστορικού κώδικα δεν θα είχε τόση μεγάλη σημασία αν η εκτύπωσή του δεν στηριζόταν στην τεχνική της ομοιογραφίας, δηλαδή στην «κλωνοποίηση», όπως θα λέγαμε για έναν ζωντανό οργανισμό. Το βιβλίο δεν θα είναι ένα αντίγραφο, αλλά μια απολύτως όμοια αναπαραγωγή.
Αυτό το βιβλίο θα κυκλοφορήσει στο τέλος του χρόνου από τις «Ελληνικές Ομοιογραφικές Εκδόσεις». Το γεγονός της έκδοσης ενός ιστορικού κώδικα δεν θα είχε τόση μεγάλη σημασία αν η εκτύπωσή του δεν στηριζόταν στην τεχνική της ομοιογραφίας, δηλαδή στην «κλωνοποίηση», όπως θα λέγαμε για έναν ζωντανό οργανισμό. Το βιβλίο δεν θα είναι ένα αντίγραφο, αλλά μια απολύτως όμοια αναπαραγωγή.
Η μέθοδος της ομοιογραφίας υπηρετείται στην Ευρώπη από δέκα συνολικά εκδοτικούς οίκους, η παραγωγή των οποίων επικεντρώνεται σε ιστορικά ή θρησκευτικά, λατινικά, κυρίως, χειρόγραφα. Τώρα είναι η πρώτη φορά που θα εκδοθεί ένα τόσο σημαντικό κείμενο με αυτή τη μέθοδο στα ελληνικά.
Σε ελληνικές και κυρίως σε ξένες βιβλιοθήκες και μουσεία υπάρχει σεβαστός αριθμός Ευαγγελίων, αλλά το συγκεκριμένο έχει πολλά ιδιαίτερα στοιχεία. Αποτελείται από 450 φύλλα περγαμηνής, είναι δερματόδετο (με κόκκινο μαροκινό δέρμα) και είναι έμφορτο από διακοσμητικά μοτίβα, γράμματα, εικονογραφήσεις των Ευαγγελίων και εικόνες των Ευαγγελιστών. Και όλα σε μια πανδαισία χρωμάτων και λαμπερού χρυσού (περίπου 780 μικρογραφίες). Είναι, φυσικά, χειρόγραφο και θεωρείται από τα αριστουργήματα της Παλαιολόγιας παράδοσης και πιθανόν να έχει λειτουργηθεί στην Αγία Σοφία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Λαυρεντιανής Βιβλιοθήκης, το Ευαγγέλιο μεταφέρθηκε στην Ευρώπη την περίοδο προ της Αλώσεως μαζί με άλλα ιερά σκεύη. Το 1652 καταγράφεται για πρώτη φορά στους θησαυρούς της Βιβλιοθήκης του Λαυρέντιου. Σήμερα φυλάσσεται εκεί σε ειδικές συνθήκες (όπως 22 βαθμούς θερμοκρασία και 50-55 σχετική υγρασία) και αποτελεί ένα από τα πιο πολύτιμα αντικείμενα της συλλογής.
Την ευθύνη του εγχειρήματος έχουν ο Γιώργος Κονταδάκης και ο Νίκος Χατζηγεωργίου, παλιοί και γνωστοί εκδότες («Εφεσος», «Μίλητος» κ.λπ.) με μεγάλη πείρα και μεγαλύτερη τόλμη.«Με τις "Ελληνικές Ομοιογραφικές Εκδόσεις" θέλαμε να κάνουμε κάτι το ιδιαίτερο», μας λένε. «Είχαμε πληροφορηθεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ότι μετά την Τέταρτη Σταυροφορία άρχισαν να φεύγουν σωρηδόν τα χειρόγραφα από το Βυζάντιο, τα οποία σήμερα αναπαράγουν οι οίκοι της Ευρώπης. Κανείς μας, όμως, δεν είχε πλησιάσει ελληνικά χειρόγραφα. Η έρευνα μας οδήγησε στη Λαυρεντιανή Βιβλιοθήκη και στο συγκεκριμένο Ευαγγέλιο. Ήταν ένα ιδιαίτερο Ευαγγέλιο, γραμμένο στα ελληνικά, χειρόγραφο, και θέλαμε να μην το απεικονίσουμε μόνο, αλλά να τονίσουμε τα σπάνια και μοναδικά στοιχεία του ώστε ο αναγνώστης να έχει την εικόνα του πραγματικού ακόμα και στην αφή. Τώρα που βρισκόμαστε στο στάδιο της υλοποίησης, ύστερα από μια τόσο μεγάλη έρευνα, αισθανόμαστε πολύ φορτισμένοι. Αν και ειδικευόμαστε στην έκδοση χειρογράφων και κωδίκων περισσότερα από είκοσι χρόνια, η έκδοση του Ευαγγελίου "Χρυσοίς Γράμμασι" είναι μια υπέρτατη συγκίνηση. Συγκίνηση ελπίζουμε να αισθανθεί και ο αναγνώστης μπρος σ' αυτό το κληροδότημα του πνεύματος. Η προσπάθειά μας είναι να δώσουμε στην ελληνική αλλά και την παγκόσμια κοινωνία ένα χειρόγραφο Ευαγγέλιο εικαστικής, ιστορικής και πολιτιστικής αξίας».
Για να φτάσουν στο στάδιο της εκτύπωσης, που βρίσκονται σήμερα, ο δρόμος ήταν μακρύς και δύσκολος. Η φωτογράφιση του πρωτότυπου έγινε στον χώρο όπου φυλάσσεται. Στη συνέχεια ειδικευμένοι γραφίστες-καλλιτέχνες πραγματοποίησαν μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας παρεμβάσεις για την πληρέστερη προσομοίωση της τελικής εικόνας με το πρωτότυπο. Ακολούθησε η έρευνα για το χαρτί. Βρέθηκε ένα παλιό εργοστάσιο χαρτοποιίας, που παρήγαγε χαρτί πολύ κοντά στις προδιαγραφές της πρώτης ύλης του Ευαγγελίου (περγαμηνή και χειροποίητα χαρτιά του 14ου, 15ου και 16ου αιώνα). Τέλος, με τη βοήθεια της τεχνολογίας αναλύθηκαν τα χρώματα και τα χρυσά διακοσμητικά ώστε να αποδοθούν πιστά.
Στόχος των εκδοτών είναι το τελικό αποτέλεσμα να φτάνει το 100% του πρωτοτύπου τόσο στις εσωτερικές σελίδες όσο και στη βιβλιοδεσία.
Θα κυκλοφορήσουν μόνο τρεις χιλιάδες Ευαγγέλια και η τιμή,
όπως λένε οι εκδότες, θα είναι προσιτή.
ΚΙΤΣΑΣ ΜΠΟΝΤΖΟΥ,
EΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 13.11.07